Το παρών ιστολόγιο αποτελεί την απαρχή ενός νέου τρόπου ενημέρωσης των συναδέλφων του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με ελεύθερα σχόλια, απόψεις, αναρτήσεις με σκοπό την ευκολότερη επικοινωνία και πρόσβαση σε πληροφορίες που αφορούν στον κλάδο μας και όχι μόνο.

11 Ιουν 2012

Αναθεώρηση θεωρημένων χρηματικών ενταλμάτων

Σύμφωνα με την παρ. 11 του άρθρου 45 ν. 4071/2012...


Όπως έχει γίνει παγίως αποδεκτό από τη νομολογία του Ελεγκτικού Συνεδρίου (Πρακτικά 27ης/27.7.1978, 11 ης/30.4.2001 και 29ης/10.11.2004 Γενικών Συνελεύσεων Ολομέλειας, αποφάσεις 211/1971, 32/1997, 305/1978 και 920/1981 I Τμήματος), η θεώρηση χρηματικών ενταλμάτων πληρωμής δαπάνης από τα αρμόδια όργανά του, στο πλαίσιο του διενεργούμενου προληπτικού ελέγχου των δαπανών, δεν μπορεί να ανακληθεί ή αμφισβητηθεί, εφόσον έχει εξοφληθεί το σχετικό χρηματικό ένταλμα.


Σύμφωνα όμως με τις διατάξεις του άρθρου 29, παρ.3 του π.δ. 774/1980 (Α. 189) δύναται να χωρήσει αναθεώρηση της πράξης θεώρησης χρηματικού εντάλματος μόνο για τους, περιοριστικά, αναφερόμενους στις διατάξεις αυτές λόγους, ήτοι: αα) λόγω πλάνης περί τα πραγματικά γεγονότα ή λόγω λογιστικού λάθους, ββ) εάν προσκομιστούν νέα κρίσιμα έγγραφα, γγ) αν η πράξη στηρίχθηκε σε καταθέσεις μαρτύρων οι οποίοι καταδικάστηκαν για ψευδορκία και δδ) εάν η πράξη στηρίχθηκε σε πλαστά έγγραφα.
Εν προκειμένω, ως νέα κρίσιμα έγγραφα, σύμφωνα με την ερμηνεία του Ε.Σ., νοούνται εκείνα τα οποία εκδίδονται κατά νόμο και βεβαιώνουν περιστατικά που αν είχε υπόψη της η πληττόμενη πράξη θα είχε οδηγήσει σε διαφορετική κρίση.


Όπως έχει γίνει δεκτό από την Ολομέλεια του Ε.Σ. (Πρακτικά της 3ης Γενικής Συνέλευσης της 23ης Φεβρουαρίου 2005), συντρέχει νόμιμος λόγος αναθεώρησης της πράξης θεώρησης χρηματικού εντάλματος πληρωμής και στην περίπτωση κατά την οποία σε επιγενόμενους διοικητικούς ελέγχους εντοπίζονται νέα κρίσιμα έγγραφα (στοιχεία) που στοιχειοθετούν εξ αντικειμένου την απόρριψη της θεωρηθείσας δαπάνης.


Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 28, του ν.2470/1997 (Α.40), ο έλεγχος των εκκαθαριστών για την ορθή και ομοιόμορφη απεικόνιση των αποδοχών των υπαλλήλων, καθώς και η ακρίβεια του ύψους των επιμέρους ποσών, με βάση τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις ασκείται από τον Υπουργό Οικονομικών, μέσω των αρμόδιων Διευθύνσεων ή Γενικών Διευθύνσεων του Γ.Λ. Κράτους.
Όμως ο κατά τα ανωτέρω διενεργούμενος υπό των αρμόδιων οργάνων του Γ.Λ.Κράτους έλεγχος καθίσταται άνευ αποτελέσματος στις περιπτώσεις που τα σχετικά χρηματικά εντάλματα έχουν θεωρηθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο, στο πλαίσιο του ασκούμενου Προληπτικού Ελέγχου, αφού δεν αναγνωρίζεται ως λόγος ανάκλησης της θεώρησης η πλάνη περί το νόμο. Αποτέλεσμα η μη δυνατότητα αναζήτησης των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών που εκτιμάται ότι ανέρχονται σε σημαντικό ύψος.


Στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού του δημοσιονομικού ελέγχου, που ασκείται από όργανα του Υπουργού Οικονομικών κατ' εφαρμογή του άρθρου 3, του ν.2362/1995 (Α.247), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 4, του ν.3871/2010 (Α.141), επίκειται η ενεργοποίηση του ν.3492/2006 (Α.210).
Και ο έλεγχος αυτός όμως εκτιμάται ότι θα αποβαίνει ατελέσφορος στις περιπτώσεις διαπίστωσης παράτυπων ή και παράνομων πληρωμών από φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα, όταν τα σχετικά χρηματικά εντάλματα έχουν θεωρηθεί από τα αρμόδια όργανα του Ε.Σ..


Κατόπιν αυτών και προς το σκοπό εξάλειψης των εν λόγω αδυναμιών του δημοσιονομικού ελέγχου, με την παρ. 11 του άρθρου 45 του ν. 4071/2012 καθίσταται δυνατή η ανάκληση της θεώρησης Χ.Ε. από το Ε.Σ. και στις περιπτώσεις: α) πλάνης περί το νόμο και β) εντοπισμού σε επιγενόμενους διοικητικούς ελέγχους νέων κρίσιμων στοιχείων, υπό την προαναφερόμενη έννοια. (βλ. και Υπ. Οικ. οικ.2/34126/0026/20.04.2012: Κοινοποίηση διάταξης)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.